Hvordan skriver du en god jobbsøknad?

Målet med å skrive en jobbsøknad er å få frem hvorfor akkurat du passer til jobben.

Jobbsøknaden er kan bety forskjellen på om du får mulighet til å komme på intervju eller ikke, men hvordan skriver man søknaden? Hva bør man få med, og ikke minst hva trenger man ikke å ta med?

Jobbsøknaden er førsteinntrykket arbeidsgiveren får av deg. Arbeidsgiveren skal få lyst til å møte akkurat deg. Det er derfor viktig å få frem din motivasjon og kompetanse.

Vis kompetanse og motivasjon

Det høres kanskje rart ut at veien til en god jobbsøknad starter i utlysningen, men den gjør faktisk det. Alle arbeidsgivere er redd for å ansette en person som ikke har riktig kompetanse, motivasjon og innstilling til jobben som utlyses. Det er derfor viktig å lese utlysningen to ganger, slik at du er sikker på at dette er en jobb du har kompetanse til å utføre, men også føler en iver etter å jobbe i akkurat den stillingen for den bedriften.

Arbeidsgiveren skal få lyst til å møte akkurat deg. Det er derfor viktig å få frem din motivasjon og kompetanse.

Etter du har avklart at stillingsbeskrivelsen står i stil med kompetanse og motivasjon, så er det tid for å sette seg ned å skrive en søknad.

Les utlysningen nøye

Utlysningen inneholder mange hint om hva arbeidsgiver er ute etter av kvalifikasjoner, men også av personlige trekk. Er de ute etter en person som har mye energi? En som ikke er redd for å ta inititativ? Vel, hvis du føler dette stemmer overens med din egen personlighet, så er det viktig at dette kommer frem i søknadsteksten.